AFFISCH PALMQVIST A4

Sven Palmqvist 100 år

25.11 2006 - 25.3 2007

Sven Palmqvist föddes 1906 och detta uppmärksammar Ljungbergmuseet i en stor minnesutställning och med en bok, som försöker spegla bredden i och betydelsen av Palmqvists konstnärskap. Utställningen öppnades av f.d. chefen för Kalmar Konstmuseum Erik Broman.

Sven Palmqvist är en av Sveriges främsta glaskonstnärer och den som tillsammans med Edvin Öhrström, Nisse Landberg och Vicke Lindstrand förde arvet efter Edvard Hald och Simon Gate vidare.
Sven Palmqvist hade en lågmäld framtoning och är kanske därför inte så välkänd för en större allmänhet. Ljungbergmuseet hoppas bidra till att förändra detta genom att visa hans breda konstnärskap som glaskonstnär, målare, tecknare och skulptör och inte minst hans innovativa förmåga som förnyare av glastekniken. Palmqvist var den som uppfann tekniken att slunga glas, mästerligt utförd bl.a. i den s.k. Fuga-serien. En begränsad upplaga av en skål i denna serie, en jubileumsskål, har producerats speciellt för detta 100-årsfirande.
Sven Palmqvist var en driven tecknare och skulptör och på äldre dar återupptog han måleriet under sina många resor till Frankrike och Italien tillsammans med sin mångårige vän Sven Ljungberg.
Det är med entusiasm och glädje som Ljungbergmuseet kan visa Sven Palmqvists omfattande och betydande konstnärliga gärning. Utställning och bok har kunnat genomföras genom stort tillmötesgående och hjälp av Sven Palmqvists barn, Jonas, Petter, Maria och Andreas samt Magnus Silfverhielm. Ett stort tack också till Magnus Andersson på Orrefors Kosta Boda samt till Karin Almlöf och Lennart Rudström.

Sven Palmqvist (1906–1984) fick redan som skolpojke kontakt med glaset. När den vid skolan närbelägna hyttan behövde extra formhållare eller inbärare var det naturligt att hämta dessa i skolsalen. Sven kom att göra en märklig bildningsresa, från hyttgolvet i Hjärtsjö glasbruk till en plats bland de stora mästarna, arvtagare till Simon Gate och Edvard Hald.
Sven kom till gravörskolan i Orrefors och blev därefter ritbiträde åt Gate. Uppmuntrades av honom att fortsätta till Stockholm och Tekniska Skolan och så småningom Konstakademien. Trots att Sven fortsatte till Paris och Academie Ranson släppte han inte kontakten med glas och Orrefors. Dels fanns det möjlighet att arbeta som gravör och även som alltmer självständig konstnär. Det kom att bli 48 år av oavbruten konstnärlig verksamhet, ett för glasbruket mycket fruktbart samarbete.
Svens bakgrund gav honom en gedigen kunskap om glasets möjligheter och begränsningar. Hans tekniska nyfikenhet och säkra formkänsla kom att prägla hela hans produktion. Det är omöjligt att helt beskriva omfattningen av ett livsverk men några av de viktigaste uttrycken måste nämnas. Fuga, den produktserie som framställdes med en metod som Sven utvecklade och fick patent på i Europa och USA, blev en stor framgång och gav verkligen ett innehåll åt Slöjdföreningens slogan ”Vackrare vardagsvara”. Denna högt älskade bruksvara som lanserades av NK 1954 och därefter gjorde succé på H55 i Helsingborg.
Ravenna och Kraka är konstglas i unika tekniker som Sven utvecklade under 40-talet och som blev mycket uppskattade.
Det var för Sven självklart att glas kunde användas i arkitektoniska sammanhang. Dopfunten i Vantörs kyrka blev det första exemplet på hur slipade glasblock kunde utnyttjas. Därefter kom samma teknik till användning i väggar, som i Internationella Teleunionens hus i Genève och i TV-huset i Stockholm.
Till biennalen i Venedig 1976 inbjöds sex av Europas glaskonstnärer att representera var sitt land. Sven Palmqvist utsågs av det italienska utställningskommissariatet att representera Sverige.

palmqvist 123 palmqvist 122 palmqvist 087 palmqvist 077 palmqvist 065 palmqvist 063 palmqvist 062 palmqvist 061 palmqvist 056 palmqvist 052 palmqvist 051 palmqvist 044 palmqvist 042 palmqvist 025 palmqvist 024 palmqvist 023 palmqvist 022 palmqvist 021 palmqvist 020 palmqvist 019 palmqvist 016 palmqvist 015 palmqvist 005 palmqvist 008 palmqvist 009 palmqvist 010 palmqvist 011 palmqvist 014